We recommend that you upgrade to the latest version of your browser.
Varig kontroll på IKT-rom
I dag finnes det ikke en felles oppdatert oversikt over lokale IKT-rom i helseforetakene i Helse Sør-Øst. Hensikten med prosjektet er å tilrettelegge for varig kontroll av regionens IKT-rom. Prosjektet etablerer verktøystøtte og prosesser som gir oss oversikt over tilstand på rommet og hva som finnes der. Helseforetakene blir en viktig samarbeidspart når prosessene utvikles.
Prosjektet etablerer det minste brukbare produkt (MVP) for systemstøtte med en første ibruktakelse og en plan for å ta systemet ibruk.
Fase: Gjennomføring
For å modernisere infrastrukturen i foretaksgruppen må IKT-rommene i helseforetakene oppfylle nødvendige standarder og krav. Mange IKT-rom trenger oppgradering for å tilfredsstille kravene. Sykehuspartner trenger en oppdatert oversikt over utstyr og tekniske komponenter i disse rommene. Flere prosjekter er avhengige av å vite status og kapasitet for disse rommene, men ansvaret ligger hos de respektive helseforetakene, noe som gjør det utfordrende å få en helhetlig oversikt og oppfølging. Dette gir ineffektive prosesser der de samme rommene blir kartlagt på nytt av ulike prosjekt. Prosjektet etablerer en god forvaltning av informasjon om rommene.
Unngåtte kostnader knyttet til befaringer og kartlegginger
Bedre økonomisk forutsigbarhet
Raskere feilsøking og leveranser
Tilrettelegging for energi- og miljøoptimalisering
Etablering av kontroll og livssyklusstyring av inventar/eiendeler
Etablering av kapasitetsstyring
Økt sikkerhet og samsvar med regulatoriske føringer og sikkerhetsprinsipper i Helse Sør-Øst
Økt driftsstabilitet
Forbedret planlegging og samarbeid med helseforetakene
Prosjektets gjennomføringsfase er fra oktober 2024 til mai 2025.
Styringsgruppeleder og prosjektleder
Styringsgruppeleder: Asle Kristian Fossberg, seksjonsleder Datasenter.