Bedre helsetjenester med ny, nasjonal KI-avtale
En ny avtale for bruk av kunstig intelligens på sykehusene kan bidra til bedre pasientbehandling og kortere ventetid for pasienter.
Sykehuspartner HF har inngått en rammeavtale for bruk av kunstig intelligens (KI) innenfor bildediagnostikk. Anskaffelsen er gjennomført med deltakelse fra våre egne helseforetak og de andre helseregionene.
Avtalen som nå er inngått legger til rette for at alle sykehusene i hele landet kan ta i bruk KI i klinisk drift innen bildediagnostikk.
– Med denne avtalen på plass, er helse-Norge i en unik posisjon til å rigge oss for en effektiv og trygg ibruktakelse av KI-løsninger. Samtidig bidrar dette til nyskaping av hvordan vi jobber i helsevesenet, ved at KI kan frigjøre tid for helsepersonell – og gjennom det også muliggjør å redusere ventetiden for pasienter, sier Hanne Tangen Nilsen, administrerende direktør i Sykehuspartner.
Dette er rammeavtalen
Helse- og omsorgsdepartementet har gitt Helse Sør-Øst i oppdrag å bidra til at de regionale helseforetakene tar i bruk løsninger med KI som vil frigjøre tid hos helsepersonell og redusere ventetider. Den nye rammeavtalen er en viktig del av dette.
Rammeavtalen gir våre helseforetak mulighet for å anskaffe markedsledende KI- applikasjoner fra tre leverandører: Sectra, Nordic Medtech og Philips. Avtalen gjelder verktøy som er godkjent for klinisk bruk (CE-merket).
Før de tas i klinisk bruk må de imidlertid også valideres lokalt av de fagansvarlige på helseforetakene. Dette sikrer at de verktøyene som tas i bruk, er trygge, bærekraftige og etiske.
Det regionale og nasjonale samarbeidet vil omfatte flere områder, blant annet gjennomføring av mini-konkurranser, teknisk validering av KI-applikasjoner, endring av arbeidsprosesser og gevinstmålinger.
Trygge tjenester
Helse Sør-Øst er allerede langt fremme med bruk av kunstig intelligens.
Et godt eksempel er KI for vurdering av mulige beinbrudd i Vestre Viken, som har bevist store innsparinger i tid for både helsepersonell og pasienter.
Den nye rammeavtalen legger til rette for å få fart på noe av målsettingen i Helsedirektoratets KI-plan: Å bredde ut bruk av KI-tjenester med dokumentert effekt.
– Vi må ha tillit til hverandre i helsetjenesten, og stole på at hvis et helseforetak har testet og validert en KI-løsning, så bør det være godt nok for flere, sier Rune Simensen, direktør for teknologi og e-helse i Helse Sør-Øst RHF.
– Her er Helse Sør-Øst er et nasjonalt lokomotiv som kobler sammen og motiverer de andre helseregionene. Kunstig intelligens vil gi helseforetakene store gevinster, sier Merete Retzius, tjenesteporteføljeansvarlig i Sykehuspartner.
Ventetidsløftet
Å redusere ventetid for pasienter har høyt fokus både fra regjeringen og de regionale helseforetakene. Regjeringens ventetidsløft har som mål å snu trenden og sørge for en nedgang i gjennomsnittlig ventetid i 2024 og 2025, slik at vi i perioden får en markant reduksjon i ventetidene.
Et av tiltakene som er pekt på i løftet, er å frigjøre arbeidstid for helsepersonell ved å ta i bruk digitale løsninger og innovasjoner.
Fordelene med å bruke kunstig intelligens for å redusere ventetider er allerede godt vist gjennom erfaringer fra Vestre Viken:
Hvert 15. minutt døgnet rundt blir en pasient i Vestre Viken diagnostisert med støtte fra KI. Dette sparer dem for 6000 legekonsultasjoner i året, og sparer pasientene for 350 døgn med ventetid.
Siden oppstart i august 2023, har de analysert 40 000 bilder ved mistanke om brudd, ved hjelp av KI. 10 000 pasienter har sluppet ventetid ved legevakt, akuttpoliklinikk, akuttmottak og røntgenavdeling. Vestre Viken har beregnet at de sparer 15 legekonsultasjoner hver dag.
– Støtte fra kunstig intelligens for pasienter med mistanke om skjelettskade reduserer svar- og ventetid for pasienten. I tillegg frigjør det helsepersonell på legevakt og i akuttmottak. Det er bra for pasientene, bra for helsepersonellet og bra for helsetjenesten! kommenterer Bjørn Anton Graff , spesialrådgiver ved Klinikk for medisinsk diagnostikk, Vestre Viken.
Rulles ut til flere
Kunstig intelligens for analyse av brudd skal tas i bruk ved flere sykehus i Helse Sør-Øst i høst. Det jobbes også med å se på muligheter for KI i andre fagområder der det kan bidra til effektivisering, slik at ressursene kan brukes best mulig.
Videre fremover blir det viktig for helsesektoren å dokumentere effekten av løsninger som tas i bruk, for å legge til rette for samarbeid og videre innføring på tvers av de regionale helseregionene.
Kompetansen om kunstig intelligens må bygges opp hos både helsepersonell, innbyggere og pasienter.